I dagens städer reser vi på ett sätt som är ohållbart, genererar stora utsläpp och använder mycket mer resurser än vad planeten tål och detta skapar samtidigt ojämlika villkor för medborgare. För att kunna ställa om mobilitet och platser för en klimatneutral framtid behövs radikal implementering av befintliga och nya lösningar som kan skalas upp och skapa det nya normala. Under Transition Lab Forum 16 i Göteborg kommer vi fördjupa oss i framtidens platser och mobilitet som nyckelfråga i omställningen till Klimatneutrala städer 2030.
I Göteborg samarbetar kommunen med lokala fastighetsägare genom mobilitetsavtal. Avtalen innebär att ägarna kan bygga färre parkeringsplatser om de istället istället erbjuder de boende andra sätt att resa på, till exempel tillgång till bilpool, kollektivtrafikkort och lastcyklar.
Business Region Göteborg, Göteborgs Stad och Nordstans affärscentrum har tillsammans utvecklat Sveriges första mobilitetshotell, där sex olika aktörer samverkar för att öka andelen gröna och utsläppsfria transporter i innerstaden.
I Göteborg har Framtidenkoncernen utvecklat en mobilitetsstrategi som syftar till att göra det enklare för sina hyresgäster att inte resa med (egen) bil – både genom att erbjuda hållbara alternativ och genom tillgång och prissättning av parkering.
Energisystemet behöver ställas om för att fasa ut fossila bränslen och uppnå klimatneutralitet. För att skapa en resilient, säker och rättvis energiomställning behövs nya former av energiproduktion som kombinerar storskalig, centraliserad produktion med småskalig, decentraliserad produktion på nya sätt. Detta systemskifte innebär utmaningar och möjligheter. När vi fokuserar på att få på plats nya tekniska system och effektivisera energianvändningen behöver vi samtidigt beakta hur det påverkar människors ekonomiska och sociala situationer och livsmiljöer. Under detta Transition Lab Forum fördjupar vi oss i hur kommunen, tillsammans med andra aktörer, kan säkerställa en rättvis och hållbar energiomställning.
I nästan alla de städer i Klimatneutrala städer 2030 finns ett lärosäte. Hur kan de bidra till klimatomställningen, förutom med forskning och utbildning? Under klimatfrukost 33 utforskar vi hur lärosätena kan accelerera sitt bidrag till klimatomställningen genom samverkan på nya sätt.
I Göteborg arbetar man aktivt med kompetensförsörjning kopplat till klimatomställning bland annat inom batteri- och fordonsindustriområdet. Här har man också tillsammans med regionala aktörer skapat plattformen MoveToGothenburg för att attrahera arbetskraft.
Göteborgs Stad har en digital tvilling, Virtuella Göteborg. Med en digital stad blir det lättare att visualisera och simulera olika stadsutvecklingsprojekt. Arbetet leds av stadsbyggnadskontoret men involverar samtliga förvaltningar som arbetar med stadsplanering.
Göteborgs digitala tvilling har använts för att testa hur man kan skyfallssäkra staden. Målet är att utveckla ett interaktivt verktyg för att se till att skyfallskrav följs i stadsplaneringsprocesser där olika aktörer ska kunna krocktesta åtgärder för att fatta bra och hållbara beslut för att rusta staden inför skyfall.
På Göteborgs plattform för klimatneutralt byggande samlas hela värdekedjan kring tio konkreta åtaganden, som tar avstamp i de fem nyckelfaktorerna i färdplanen för en fossilfri bygg- och anläggningssektor.
I Göteborg har stadens alla byggande förvaltningar och bolag gått samman för att ta fram gemensamma upphandlingskrav för att påskynda bygg- och anläggningssektorns omställning till utsläppsfria bygg- och anläggningsplatser.
Hur skapar man förutsättningar för hållbara och attraktiva transporter i staden? Och hur kan staden utvecklas när avgaser och buller försvinner? I Göteborg arbetar 15 aktörer från industri, forskning och samhälle tillsammans med att utveckla, testa och demonstrera nya lösningar för framtiden. Samarbetet går under benämningen ElectriCity.
Gothenburg Climate Partnership (GCP) är ett långsiktigt och aktivt samarbete mellan näringslivet i Göteborgsregionen och Göteborgs Stad för att minska klimatpåverkan. En av satsningarna fokuserar transporter och mikromobilitet.
Gothenburg Green City Zone är en zon i Göteborg där framtidens transportsystem utvecklas och testas. Målsättningen är ett helt nytt utsläppsfritt transportsystem vad gäller ny teknik i både fordon och infrastruktur.
I Göteborg arbetar man med att skapa klimatsmarta evenemang och är främst bland hållbara destinationer enligt Global Destination Sustainability Movement. När Coldplay spelade på Ullevi i juni 2023 passade man på att testa ny teknik för att kartlägga transporter och bilresenärer söderifrån erbjöds gratis kollektivtrafik sista biten.
Hållbarhet blir standard arbetar för att smarta, innovativa och hållbara lösningar från lyckade pilotprojekt ska bli standard i hela staden. Detta genom att utveckla en analysmetod för att kunna skala upp och standardisera hållbara innovativa lösningar för byggnader, transporter och utemiljö, och ta fram riktlinjer för samverkan för att effektivt involvera rätt aktörer och lösningar i processen för att utveckla staden, både när det gäller nya och befintliga områden
Konkurrenskraftiga företag i klimatneutrala städer – hur skapar vi bra förutsättningar för det? Under denna Klimatfrukost utforskar vi samverkan kommun-näringsliv och hur synergieffekter kan skapas.
Under Transition Lab Forum 13 i Kristianstad fördjupar vi oss i hur klimatanpassning och klimatomställning kan integreras i utvecklingen av ett hållbart livsmedelssystem, som är mer resilient, med ökad konkurrenskraft och som bidrar till ett gott liv för alla inom planetens gränser. Vad görs idag, och hur kan vi ytterligare snabba på arbetet i omställningen till klimatneutrala städer och samtidigt anpassa samhället till ett förändrat klimat och skapa konkurrenskraft och ett gott liv för alla?
Framgångsrika hållbara lösningar från pilotprojekt måste flyga vidare – så att hållbarhet blir standard i hela städer och kommuner. Projektet Hållbarhet blir standard har tagit fram en ett verktyg för att säkerställa att så sker.
Evenemang utgör en miljardindustri och en viktig komponent i många städers ekonomi och profilering. Samtidigt är de ett allt viktigare verktyg för samhällsutveckling. Hu ställer branschen om? Om hur kan denna omställning driva beteendeförändringar och medborgarengagemang?
Carl Mossfeldt leder samtal med fyra politiker från Göteborgs Stad: Blerta Hoti, Kommunalråd (S), Grith Fjeldmose, Kommunalråd (V), Karin Pleijel, Kommunalråd (MP) samt Emmyly Bönfors Jansson (C). Viable Cities Allan Larsson och Gunnar Björkman, STockholms stad reflerterar kring vägen framåt och programchef Olga Kordas avslutar konferensen.
Hur kan vi i praktiken snabba på omställningen till klimatneutrala och inkluderande städer till 2030 med digitala verktyg som möjliggörare.? Vi får exempel på digitala verktyg som används, men också vad de använts till och varför. Vi kommer fokusera dels på visuella modelleringar för analys och beslutsfattande och dels på hur medborgarna kan involveras i stadsutveckling med hjälp av Minecraft.
Klimatfrukost 4 arrangerades i samarbete med vårt systerprogram Drive Sweden och fokuserarde på olika pusselbitar som är nödvändiga i omställningen mot ett transportsystem som är hållbart, säkert och tillgängligt för alla. Inspiratörer är Peter Hafmar, Autonomous drive strategist, NEVS och Suzanne Andersson, utvecklingsstrateg Trafikkontoret Göteborgs stad.
För att öka vår omställningsförmåga behöver vi göra vägvalen mer konkreta och begripliga för fler. Här kan digitala verktyg, till exempel digitala tvillingar, vara en värdefull hjälp. En digital tvilling är enkelt uttryckt en digital kopia av en stad som gör det möjligt att “på ritbordet” testa och experimentera möjliga sätt att utveckla staden. Och inte minst skapa upplevelser, väcka känslor och engagemang som kan bidra till nya beteenden.
Forum 3 handlar om hur hållbara samhällen kan formas av alla tillsammans, utifrån ett konkret, praktiskt perspektiv med inspiration och goda exempel, både för att engagera invånare och för att utforma lokala klimatkontrakt. Dag 2 fokuserar vi på finansieringen av klimatomställningen och hur medborgarna engageras i den.