Framtidenkoncernen har utvecklat en mobilitetsstrategi som syftar till att göra det enklare för sina hyresgäster att inte resa med (egen) bil, både genom att erbjuda hållbara alternativ och genom tillgång och prissättning av parkering.
I Göteborg har de kommunala bostadsbolagen gått samman kring en gemensam målbild: att göra allt som krävs för att hyresgästerna ska kunna ta sig runt i staden på ett hållbart sätt. Med våra 76 000 lägenheter och 40 000 parkeringsplatser är vi Sveriges största allmännytta och tillsammans når vi var fjärde göteborgare. Det ger oss en unik möjlighet att skapa förändring och göra skillnad i hur framtidens mobilitet ska se ut.
Efter ett omfattande förarbete formulerade koncernen 2021 en målbild för Framtidens mobilitet. Denna målbild innebär att ett attraktivt och effektivt mobilitetserbjudande för våra hyresgäster ska vara fullt utvecklat till 2030. För att nå detta mål arbetar vi med en rad strategiska insatser, såsom samnyttjande av parkeringsytor, prissättning på parkering och utveckling av olika mobilitetstjänster. Framtidens mobilitet är en av de största förändringsresor koncernen gör och syftet är att öka kundnöjdheten, främja ett hållbart resande och skapa förutsättningar för bostadsproduktion genom att kunna bygga på outnyttjade parkeringar i stället för på grönytor.
Ni har börjat arbeta efter målbilden mer operativt det senaste året, hur har det gått hittills?
– Stora förändringar har redan skett, vi har kommit en bit på vägen med att anpassa bilparkeringen efter målbilden. Vi förändrar våra parkeringsavgifter till marknadsmässiga priser, går över till tillståndsparkering och installerar laddmöjligheter för elbil, säger Anna Zajc, verksamhetsutvecklare på Poseidon. Parallellt förbättrar vi cykelrum, sätter upp cykelpumpar och skapar möjligheter att hämta paket utan egenägd bil. Vi arbetar både med piloter, där vi behöver dra lärdomar innan vi skalar upp, och relativt enkla insatser där vi kan köra i gång direkt.
Vad har ni sett för utmaningar hittills?
– En stor utmaning är att det här är en förändringsresa som spänner över lång tid, förklarar Karin Hagberg, hållbarhetsansvarig på Familjebostäder. Nu sker mycket av arbetet på projektbasis men siktet är inställt på att det här ska bli en integrerad del av vår verksamhet. Det kräver en omställning i hur vi arbetar idag men också ett perspektivskifte från fokus på enbart bilparkering som det självklara bostadskomplementet till att fokusera mer på andra förutsättningar för att kunna förflytta sig i staden. Något som också kommer gynna fler hyresgäster då majoriteten inte använder bil.
– En annan utmaning är att både förhålla sig till och bidra till utvecklingen av de krav på ersättningsparkering som finns vid bostadsbyggande. Ersättningsparkeringen grundar sig idag på dagens behov inte det framtida, vilket riskerar att vi investerar i dyra parkeringsanläggningar som sedan står tomma, tillägger Joa Ivarsson, hållbarhetsansvarig på Framtiden Byggutveckling.
Varför ska bostadsbolag jobba med de här frågorna?
– Av flera olika anledningar. För att bygga bostäder till rimliga kostnader behövs hållbart resande och effektiv användning av parkering. Sedan är det också en förutsättning för en hållbar omställning och bidra till Göteborg Stads klimatmål. Dessutom är det också ett sätt att öka kundnöjdheten inom parkering, cykelparkering, delade fordon och information, berättar Joa. Vi vet också att Göteborg väntas ha en hög inflyttning framåt och den infrastruktur vi har idag klarar inte fler bilar så en viktig aspekt är just att skapa förutsättningar för ett liv utan egenägd bil.
Hur har satsningen tagits emot av hyresgästerna?
– Att höja parkeringsavgifterna till marknadsmässiga priser, i syfte att bilparkeringen ska bekostas av de som faktiskt kör bil och inte vara subventionerad, väcker såklart reaktioner. På samma gång möts vi av positivitet när laddstolpar sätts upp, hyresgäster får möjlighet att hyra en egen cykelparkering och vi rustar upp cykelrum. Vi är bara i början av implementeringen så vi ser själva fram emot att följa kundnöjdheten kring vårt erbjudande och hela tiden försöka pricka så rätt som möjligt, säger Anna.
Vad har ni för tips till andra bostadsbolag som vill arbeta med hållbar mobilitet?
– Förankring är avgörande. Involvera förvaltningen tidigt och lyssna på vad de tror hyresgästerna skulle vilja se för förändringar. Att ha en tydlig långsiktig målbild hjälper att kommunicera visionen både internt och externt, berättar Karin. Många bostadsbolag jobbar med mobilitetsfrågan i nyproduktion. Genom att också satsa på det befintliga beståndet skapar vi goda förutsättningar för att kunna nyttja parkeringar till bostadsproduktion och bidrar till klimatmålen på riktigt. Det är också viktigt att förstå nuläget noggrant, inklusive hyresgästernas resvanor och områdets förutsättningar, för att implementera rätt åtgärder på rätt plats.
Karin Hagberg, hållbarhetsansvarig Familjebostäder, karin.hagberg@familjebostader.se
Anna Zajc, verksamhetsutvecklare Poseidon, anna.zajc@poseidon.goteborg.se
Joa Ivarsson, hållbarhetsansvarig Framtiden Byggutveckling, joa.ivarsson@framtiden.se
Copyright © 2024 Viable Cities | Webbplatspolicy | Tillgänglighet