Alvestas vision är att vara södra Sveriges mittpunkt som integrerar lokalt boende med globala möjligheter. Alvesta är en av 48 av Sveriges kommuner som går samman för att möta klimatkrisen och kraftsamlar i nästa fas för klimatneutrala och hållbara städer. Alvesta krokar arm med Växjö. Detta är samtidigt en del i en växande global mobilisering för klimatomställning i städer, där EU tar täten och svenska städer är föregångare.
Håbo är en av 48 av Sveriges kommuner som går samman för att möta klimatkrisen och kraftsamlar i nästa fas för klimatneutrala och hållbara städer. Håbo krokar arm med Uppsala. Detta är samtidigt en del i en växande global mobilisering för klimatomställning i städer, där EU tar täten och svenska städer är föregångare.
Landskrona är en av 48 av Sveriges kommuner som går samman för att möta klimatkrisen och kraftsamlar i nästa fas för klimatneutrala och hållbara städer. Landskrona krokar arm med Malmö, tillsammans med Höör. Detta är samtidigt en del i en växande global mobilisering för klimatomställning i städer, där EU tar täten och svenska städer är föregångare.
Höör är en av 48 av Sveriges kommuner som går samman för att möta klimatkrisen och kraftsamlar i nästa fas för klimatneutrala och hållbara städer. Höör krokar arm med Malmö, tillsammans med Landskrona. Detta är samtidigt en del i en växande global mobilisering för klimatomställning i städer, där EU tar täten och svenska städer är föregångare.
I Trollhättan har man länge mobiliserat för klimatomställningen – nu skalar arbetet upp! Trollhättan är en av 48 av Sveriges kommuner som går samman för att möta klimatkrisen och kraftsamlar i nästa fas för klimatneutrala och hållbara städer. Detta är samtidigt en del i en växande global mobilisering för klimatomställning i städer, där EU tar täten och svenska städer är föregångare.
Lomma har jobbat strategiskt under en lång tid och ökar nu takten ytterliggare. Lomma är en av 48 av Sveriges kommuner som går samman för att möta klimatkrisen och kraftsamlar i nästa fas för klimatneutrala och hållbara städer. Lomma krokar arm med Lund. Detta är samtidigt en del i en växande global mobilisering för klimatomställning i städer, där EU tar täten och svenska städer är föregångare.
Mjölby är en av 48 av Sveriges kommuner som går samman för att möta klimatkrisen och kraftsamlar i nästa fas för klimatneutrala och hållbara städer. Mjölby krokar arm med Linköping. Detta är samtidigt en del i en växande global mobilisering för klimatomställning i städer, där EU tar täten och svenska städer är föregångare.
Tomelilla har ett ambitiöst klimatprogram och arbetar med att utveckla en färdplan. Tomelilla är en av 48 av Sveriges kommuner som går samman för att möta klimatkrisen och kraftsamlar i nästa fas för klimatneutrala och hållbara städer. Tomelilla krokar arm med Kristianstad. Detta är samtidigt en del i en växande global mobilisering för klimatomställning i städer, där EU tar täten och svenska städer är föregångare.
Kristinehamn balanserar regiongemensamma frågor och invånarnas val. Kristinehamn är en av 48 av Sveriges kommuner som går samman för att möta klimatkrisen och kraftsamlar i nästa fas för klimatneutrala och hållbara städer. Kristinehamn krokar arm med Karlstad. Detta är samtidigt en del i en växande global mobilisering för klimatomställning i städer, där EU tar täten och svenska städer är föregångare.
Mörbylånga ser möjligheter att accelerera klimatomställningen lokalt och bidra regionalt, nationellt och internationellt. Mörbylånga är en av 48 av Sveriges kommuner som går samman för att möta klimatkrisen och kraftsamlar i nästa fas för klimatneutrala och hållbara städer. Mörbylånga krokar arm med Kalmar, tillsammans med Falkenberg. Detta är samtidigt en del i en växande global mobilisering för klimatomställning i städer, där EU tar täten och svenska städer är föregångare.
Falkenberg – en landsbygdkommun med stor förmåga! Falkenberg är en av 48 av Sveriges kommuner som går samman för att möta klimatkrisen och kraftsamlar i nästa fas för klimatneutrala och hållbara städer. Falkenberg krokar arm med Kalmar, tillsammans med Mörbylånga. Detta är samtidigt en del i en växande global mobilisering för klimatomställning i städer, där EU tar täten och svenska städer är föregångare.
Luleå – norra Sveriges nav för klimatomställningen! Luleå är en av 48 av Sveriges kommuner som går samman för att möta klimatkrisen och kraftsamlar i nästa fas för klimatneutrala och hållbara städer. Detta är samtidigt en del i en växande global mobilisering för klimatomställning i städer, där EU tar täten och svenska städer är föregångare.
Örnsköldsvik mobiliserar långsiktigt – baserat på förtroende och innovation. Örnsköldsvik är en av 48 av Sveriges kommuner som går samman för att möta klimatkrisen och kraftsamlar i nästa fas för klimatneutrala och hållbara städer. Detta är samtidigt en del i en växande global mobilisering för klimatomställning i städer, där EU tar täten och svenska städer är föregångare.
Värmdö – skärgårdens hållbara mötesplats! Värmdö är en av 48 av Sveriges kommuner som går samman för att möta klimatkrisen och kraftsamlar i nästa fas för klimatneutrala och hållbara städer. Detta är samtidigt en del i en växande global mobilisering för klimatomställning i städer, där EU tar täten och svenska städer är föregångare.
I Sundsvall testar man lösningar och lär av andra för att komma framåt i omställningen. Sundsvall är en av 48 av Sveriges kommuner som går samman för att möta klimatkrisen och kraftsamlar i nästa fas för klimatneutrala och hållbara städer. Detta är samtidigt en del i en växande global mobilisering för klimatomställning i städer, där EU tar täten och svenska städer är föregångare.
Karlskrona jobbar med ambitiösa mål, samverkan och strategiska tillvägagångssätt. Karlskrona är en av 48 av Sveriges kommuner som går samman för att möta klimatkrisen och kraftsamlar i nästa fas för klimatneutrala och hållbara städer. Detta är samtidigt en del i en växande global mobilisering för klimatomställning i städer, där EU tar täten och svenska städer är föregångare.
Kolinlagring och klimatneutralt jordbruk är i fokus för Höganäs. Höganäs är en av 48 av Sveriges kommuner som går samman för att möta klimatkrisen och kraftsamlar i nästa fas för klimatneutrala och hållbara städer. Höganäs krokar arm med Helsingborg. Detta är samtidigt en del i en växande global mobilisering för klimatomställning i städer, där EU tar täten och svenska städer är föregångare.
Gotland – en unik ö med unika möjligheter för mobilisering och omställning! Gotland är en av 48 av Sveriges kommuner som går samman för att möta klimatkrisen och kraftsamlar i nästa fas för klimatneutrala och hållbara städer. Detta är samtidigt en del i en växande global mobilisering för klimatomställning i städer, där EU tar täten och svenska städer är föregångare.
I Falköping kraftsamlar man för att mobilisera på fler nivåer. Falköping är en av 48 av Sveriges kommuner som går samman för att möta klimatkrisen och kraftsamlar i nästa fas för klimatneutrala och hållbara städer. Falköping krokar arm med Göteborg. Detta är samtidigt en del i en växande global mobilisering för klimatomställning i städer, där EU tar täten och svenska städer är föregångare.
Härryda växer och ställer om med stora kliv! Härryda är en av 48 av Sveriges kommuner som går samman för att möta klimatkrisen och kraftsamlar i nästa fas för klimatneutrala och hållbara städer. Detta är samtidigt en del i en växande global mobilisering för klimatomställning i städer, där EU tar täten och svenska städer är föregångare.
I Boden finns en lokal vana att arbeta på bred front. Boden är en av 48 av Sveriges kommuner som går samman för att möta klimatkrisen och kraftsamlar i nästa fas för klimatneutrala och hållbara städer. Detta är samtidigt en del i en växande global mobilisering för klimatomställning i städer, där EU tar täten och svenska städer är föregångare.
I Arvika genomsyrar drivkraft och sammanhållning hela samhället – och är grundkraften för kommunens omställning. Arvika är en av 48 av Sveriges kommuner som går samman för att möta klimatkrisen och kraftsamlar i nästa fas för klimatneutrala och hållbara städer. Detta är samtidigt en del i en växande global mobilisering för klimatomställning i städer, där EU tar täten och svenska städer är föregångare.
Sandviken jobbar, tillsammans med Gävle, för nya möjligheter att det lokala mobilisera näringslivet. Sandviken är en av 48 av Sveriges kommuner som går samman för att möta klimatkrisen och kraftsamlar i nästa fas för klimatneutrala och hållbara städer. Sandviken krokar arm med Gävle. Detta är samtidigt en del i en växande global mobilisering för klimatomställning i städer, där EU tar täten och svenska städer är föregångare.
Ulricehamn kraftsamlar – rättvist, jämställt och inkluderande! Ulricehamn är en av 48 av Sveriges kommuner som går samman för att möta klimatkrisen och kraftsamlar i nästa fas för klimatneutrala och hållbara städer. Ulricehamn krokar arm med Borås. Detta är samtidigt en del i en växande global mobilisering för klimatomställning i städer, där EU tar täten och svenska städer är föregångare.
Avesta – en möjliggörare för klimatomställningen i Dalarna. Avesta är en av 48 av Sveriges kommuner som går samman för att möta klimatkrisen och kraftsamlar i nästa fas för klimatneutrala och hållbara städer. Avesta krokar arm med Borlänge. Detta är samtidigt en del i en växande global mobilisering för klimatomställning i städer, där EU tar täten och svenska städer är föregångare.
Satsningen lägger fram ett nytt inter- och transdisciplinärt tillvägagångssätt för att utveckla ett utsläppsfritt, energioberoende och utrymmeseffektivt mobilitetssystem baserat på bildelning och drönarbaserad logistik för att möta tillströmningen av nykomlingar i andra klassens städer utan byggandet av ny tung mobilitetsinfrastruktur, såsom tunnelbane- och spårvagnslinjer, tunnlar, broar och vidgade gator.
TOD2 kommer att undersöka stationsområden i Sverige, Danmark och Kina för att utveckla ett ramverk med perspektiv på offentliga rum, delad mobilitet och innovativa mobilitetsnav, och verktygslådor för koldioxidneutralitet. Detta syftar till att bidra till att uppnå minskade koldioxidutsläpp och minskat oljeberoende i europeiska och kinesiska städer.
e-MATS syftar till att främja nästa generations multimodala transportsystem via elektrifiering, uppkoppling och delning. Satsningen ämnar att underlätta utvecklingen av multimodala transportsystem som kopplar samman elektrisk kollektivtrafik och delad mikromobilitet för hållbara, mer effektiva och rättvisa mobilitetstjänster, som förbättrar urban tillgänglighet och motståndskraft.
E-Laas föreslår en ny och operativ energibaserad strategi för att designa multimodala urbana logistiksystem. I E-Laas jämförs urbana leveranssystem med deras energianvändning inklusive mikroplattformar och nya sätt att kombinera laddning, automation och godsparkering. Detta gör det möjligt att relatera logistik som en tjänst till hållbarhet.
Stockholms stad och dess partners att arbeta för en omfattande omställning av resvanor, ytanvändning och fordonsflotta i Stockholms innerstad. Detta som ett steg på vägen mot en utsläppsfri innerstad och ett klimatpositivt Stockholm 2030. I systemdemonstratorn ska den miljözon som planeras i centrala Stockholm nyttjas både som motor och möjlighetsfönster i strävan mot ett transporteffektivt och utsläppsfritt transportsystem som på sikt sträcker sig långt utanför zonens gräns.
I ett av Sveriges mest arbetsplatstäta områden med mycket trafik ska Lund, tillsammans med en rad medaktörer, skapa ett mobilitetssystem med minskade utsläpp och samtidigt behålla tillgängligheten. Mobilitetssystemet ska också kopplas till ett lokalt klimatneutralt energisystem i området där energi produceras och delas mellan fastigheterna.
Förstudien lyfter klimat och hälsa som en kombinerad drivkraft för stadens klimatomställning. Att mäta bättre hälsa är lika viktigt som minskade klimatutsläpp och förstudien lägger en grund för detta genom stadsplanering och aktörsinvolvering.
Sedan EU Green energy directive 2019/944 fastslogs har konceptet med energigemenskaper och vad det kan och inte kan vara, varit en pågående diskussion i Sverige, EU och internationellt. I grunden handlar energigemenskaper om att juridiska personer kan ingå i en icke vinstdrivande juridisk person, som kan agera på energimarknaden på samma villkor som de traditionella aktörerna. Kommuner som proaktiv eller deltagande aktör i energigemenskaper är fortfarande ett outforskat koncept och syftet med förstudien är att undersöka möjligheterna av detta.
I förstudien “Norrliden – Ett miljonprogram för klimatet” går Kalmar kommun samman med Kalmarhem AB, GodaHus och ett antal fastighetsägare för att identifiera, prioritera och planera effektiva klimatinvesteringar, med målet att snabba på klimatomställningen.
Denna förstudie ska undersöka vilka förutsättningar som finns, samt vilken mobilisering som krävs för kommunernas resa mot klimatneutralitet. Förstudiens resultat ska belysa behov och förutsättningar för ett regionalt omställningsstöd och ge förslag på strategiska vägval, både vad gäller organisering och inriktning av stödet.
Denna förstudie ska undersöka hur avgränsade klimatinvesteringsplaner för en kommunal förvaltning och ett kommunalt bolag kan utformas för att tydliggöra hur klimatomställningen ska accelerera och synliggöra kostnader och samhällsnyttor. Förstudien ska utveckla verksamhetsnära tillvägagångssätt och inkluderande process för att förstärka den lokala förmågan till omställning.
Förstudiens syfte är att införa metoder i kommunens ordinarie beslutsprocesser som tydliggör klimatrelaterade nyttor på ett sätt som styr investeringsbeslut, samt bidra till att aktörer i privat sektor, som ansvarar för huvuddelen av klimatrelaterade investeringar i staden, på sikt börjar använda liknande metoder i sina beslutsprocesser.
Förstudien ska utveckla skalbara processer och ramverk och ta fram underlag för beslut av klimatinvesteringar för att öka Eskilstunas och Helsingborgs möjligheter att nå sina klimatmål. Metodiken ska kunna användas av andra städer. “Stadens resa” syftar till de sju delarna som tillsammans utgör processen mot nollutsläpp. Leveranserna kommer att underlätta beslut och finansiering för åtgärder som tar städerna mot klimatneutralitet.
Karlstads kommun och företag i staden har kommit långt i klimatarbetet, inte minst genom satsningen Klimatneutrala städer 2030. Arbetet med klimatinvesteringsplaner sammanfaller med utveckling av ny styrmodell, vilket skapar ett möjlighetsfönster för att bygga in planen i styrningsprocesser. Förstudien ska ta fram en utbildning för en gemensam kunskapsgrund inom både klimat och ekonomistyrning, utveckla implementeringsmetodik genom tjänstedesign och ta fram stödverktyg.
Upplands-Bro har den största utsläppsökningen av koldioxid bland Sveriges kommuner sedan Parisavtalet. För att nå målen behövs en kraftsamling tillsammans med näringslivet. Förstudien ska genomföra ekonomiska analyser av klimatåtgärder och i samverkan med näringslivet synliggöra ekonomiska möjligheter av klimatinvesteringar, som t.ex. hållbar energiförsörjning och klimatkrav i samhällsbyggnadsprocesser.
Linköping vill kartlägga klimatpåverkan från kommunens inköp, genom miljöspendanalyser, för att höja kunskapen om verksamheternas konsumtionsbaserade utsläpp och utveckla det strategiska upphandlingsarbetet. Förstudien ska också aktivera näringslivet i arbetet att minska sina konsumtionsbaserade utsläpp.
Klimatomställning och ekonomi hanteras i dagsläget huvudsakligen som isolerade frågor, och kommunala ekonomiska processer styr inte alltid i samma riktning som klimatmålen. Integrering av klimat- och ekonomistyrning behövs för att effektivt styra mot nettonoll. För att möta detta behov kommer förstudien ta fram grön ekonomistyrning där klimatinvesteringar kopplas till ekonomiska processer inom kommunen.
Ett viktigt syfte med att ta fram klimatinvesteringsplaner är att titta på det totala investeringsbehovet för att nå klimatmålen för att skapa förståelse för kaptialbehovet av omställningen. Denna förstudie kommer att vidareutveckla arbetet genom att utforska ivesteringar som görs framöver som inte är initierade för att minska koldioxidutsläpp. Dessa investeringar kan stå för en stor del av framtidens utsläpp, t.ex. i infrastruktur och byggnader.
Förstudien ska utforska hur Helsingborg ytterligare kan öka takten i klimatomställningsarbetet genom att förstärka den gemensamma förmågan till omställning. Ambitionen är att skapa en process för stadens förvaltningar, kommunägda bolag och frivilligorganisationer att vara med och engagera flera helsingborgare i omställningen.
Förstudien ska genomföra och utveckla medborgardialoger kopplade till omställning och hållbara persontransporter i Östersunds kommun. Arbetet med klimatomställningen kan leda till konflikter mellan styrande och de som behöver göra förändringar. En gemensam positiv målbild om framtidens samhälle, kombinerat med verklighetsförankrade lösningar behövs för att ge kraft och accelerering till omställningen vi står inför.
Förstudien Delaktighet i klimatomställningen (DEKO) avser att mobilisera och aktivera metoder, målgrupper och mottagare i Malmö. Den vill lägga grund för växelverkan mellan (i) informations-, kunskaps- och expertisutbyte och (ii) kvittens eller återkoppling av hur utbytet tolkas och formar åtgärder för klimatomställning.
I Borlänge skapar man samverkansformer, nya processer och metoder för att möjliggöra en snabb klimatomställning, och företag i Borlänge har möjligheten att teckna lokalt klimatkontrakt där de åtar sig att avsätta tid och engagemang för att bidra till hela stadens omställning. Kommunen har två fokusområden; Res hållbart, med delmål som exempelvis att behovet av biltrafiken ska minska, och Ät hållbart, med delmål som exempelvis att kommunens inköp av ekologiska livsmedel ska öka och att inköpen ska vara närproducerade. I Borlänge arbetar man dessutom på flera fronter, och hittills har man lyckats minska hyresgästers restavfall radikalt med enkla lösningar, möjliggjort storskaligt återbruk vid ny- och ombyggnation för hela kommunkoncernen, tagit fram koncernövergripande riktlinjer för hållbar upphandling, och en hel del mer.
Borås har som mål att vara fossiloberoende 2030, och med det målet i sikte tar kommunen ett övergripande ansvar som är kugghjul i omställningen. Tillsammans med företag, organisationer och medborgare mobiliserar hela Borås med riktig ”knalle-anda”. Man jobbar med gröna ramverk för finansiering, hållbarhetsfärdplaner för evenemang, hackathon, medborgarinvolvering, öppna dialoger och mycket mycket mer. Borlänge krokar arm med Ulricehamn.
Genom att integrera hållbarhetsfrågorna i kärnverksamheten agerar Enköpings kommun proaktivt i klimatomställningen, och kommunen satsar på att skapa en kultur där hållbarhet genomsyrar både kommunorganisationen och staden. Med verktyg som en koldioxidbudget och fördjupad klimatkunskap arbetar kommunen, bland annat, med småföretagens roll och potential, stadsplanering där hållbarhetsmålen ska återspeglas, minskad energiförbrukning i offentliga lokaler med hjälp av EnOff-modellen och påverkan av attityder, beteenden för hållbart resande, och mycket mer.
Eskilstuna jobbar tillsammans med näringslivet, universitetet och civilsamhället för att hitta klimatsmarta lösningar. De har världens första återbruksgalleria, en kommunal fordonsflotta med hög andel fossilfria fordon, energigemenskaper, energilagring som ökar, byggåterbruk, flera satsningar på hållbar konsumtion, lokala klimatåtaganden, klimatledarutbildning för företagsledare och mycket mycket mer. Man säger helt enkelt att man i Eskilstuna gör klimatevolution!