Gent är en stad i belgiska Flandern med cirka 265 000 invånare. Gent är en växande stad med ökande konkurrens om utrymmet i staden. Staden har länge fokuserat på användningen av stadens gator och allmänna ytor för att göra staden mer socialt och miljömässigt hållbar.
I dagens städer reser vi på ett sätt som är ohållbart, genererar stora utsläpp och använder mycket mer resurser än vad planeten tål och detta skapar samtidigt ojämlika villkor för medborgare. För att kunna ställa om mobilitet och platser för en klimatneutral framtid behövs radikal implementering av befintliga och nya lösningar som kan skalas upp och skapa det nya normala. Under Transition Lab Forum 16 i Göteborg kommer vi fördjupa oss i framtidens platser och mobilitet som nyckelfråga i omställningen till Klimatneutrala städer 2030.
I Göteborg samarbetar kommunen med lokala fastighetsägare genom mobilitetsavtal. Avtalen innebär att ägarna kan bygga färre parkeringsplatser om de istället istället erbjuder de boende andra sätt att resa på, till exempel tillgång till bilpool, kollektivtrafikkort och lastcyklar.
Business Region Göteborg, Göteborgs Stad och Nordstans affärscentrum har tillsammans utvecklat Sveriges första mobilitetshotell, där sex olika aktörer samverkar för att öka andelen gröna och utsläppsfria transporter i innerstaden.
I Göteborg har Framtidenkoncernen utvecklat en mobilitetsstrategi som syftar till att göra det enklare för sina hyresgäster att inte resa med (egen) bil – både genom att erbjuda hållbara alternativ och genom tillgång och prissättning av parkering.
Karlstad, Klimatkommunerna och Svenska Taxiförbundet samarbetar kring Tjänsteskjuts, ett alternativ till den del tjänstefordon som kommunen äger eller leasar. Den nya lösningen kan både spara pengar och ha miljöfördelar, minska på trafik, föroreningar, buller och parkering i stan samt göra arbetslivet mer effektivt och skapa nya jobb, särskilt för människor som idag står långt från arbetsmarknaden.
Helsingborg vill utmana traditionell hantering av kommunal varudistribution och testa nya sätt att hantera leveranser med hjälp av digitaliserad leveransdata och smartare beställningsprocesser. Därför utvecklade man en digital plattform för transparenta transporter.
Hur skapar man förutsättningar för hållbara och attraktiva transporter i staden? Och hur kan staden utvecklas när avgaser och buller försvinner? I Göteborg arbetar 15 aktörer från industri, forskning och samhälle tillsammans med att utveckla, testa och demonstrera nya lösningar för framtiden. Samarbetet går under benämningen ElectriCity.
Gothenburg Climate Partnership (GCP) är ett långsiktigt och aktivt samarbete mellan näringslivet i Göteborgsregionen och Göteborgs Stad för att minska klimatpåverkan. En av satsningarna fokuserar transporter och mikromobilitet.
Gävle kommun var först i Sverige med att upphandlat en tjänst för ett hyrcykelsystem med både elsparkcyklar och elcyklar.
I Sweden Green Mobility Program, som är en del av Omställningslyftet, testar Borlänge ett nytt sätt att jobba med innovationsupphandling för att lösa en klimatutmaning: arbetspendling.Testas av stora arbetsgivare i kommunen.
Gothenburg Green City Zone är en zon i Göteborg där framtidens transportsystem utvecklas och testas. Målsättningen är ett helt nytt utsläppsfritt transportsystem vad gäller ny teknik i både fordon och infrastruktur.
Transportklustret i Eskilstuna tilldelades kommuns miljöpris 2023 för sina insatser inom klimatomställning. Klustret består av fem åkerier och Eskilstuna Strängnäs Energi & Miljö. Syftet är att tillsammans som lokal bransch arbeta med frågor kopplat till lokal tillväxt och omställningen.
Hur vi transporterar oss själva och varor är en av de största utmaningarna för att nå klimatneutralitet. På Transition Lab Forum 12 gör vi ett djupdyk i framtidens mobilitet som nyckelfråga för omställning till klimatneutrala och hållbara städer till år 2030. Vilka metoder och arbetssätt finns för hur aktörer kan leda och arbeta tillsammans för att främja klimatsmart mobilitet för att snabba på omställningen till klimatneutrala städer?
En stor del av utsläppen i städer kommer från transport av människor och varor, vilket gör mobilitet till en nyckelfråga i omställningen till klimatneutrala städer.
Hur kan framtidens mobilitet utformas för omställning till klimatneutralitet, och hur kan det se ut i praktiken? Det pratar vi om i denna klimatfrukost.
Under Transition Lab Forum 9 träffades en rad nyckelaktörer som på olika sätt arbetar med frågan klimatsmart mobilitet. Det handlade bland annat om mobiltetshubbar och delad mobilitet; helt enkelt: Hur klarar vi våra vardagsresor utan egen bil? Vi fick också en inblick i värdstaden Helsingborgs arbete med klimatomställningen. Evenemanget arrangerades tillsammans med Drive Sweden under H22.
Viable Cities mission är klimatneutrala och hållbara städer till år 2030. Drive Swedens vision är att skapa hållbara och säkra mobilitetssystem för människor och gods som är tillgängliga för alla. Nu inleder vi ett samarbete för att med gemensamma krafter skynda på klimatomställningen: Klimatsmart mobilitet 2030. Under vårt första gemensamma event som utforskade vi omställningen till klimatneutral mobilitet i städer med hjälp av internationella utblickar, paneldiskussioner och inspirerande exempel.
Klimatfrukost 4 arrangerades i samarbete med vårt systerprogram Drive Sweden och fokuserarde på olika pusselbitar som är nödvändiga i omställningen mot ett transportsystem som är hållbart, säkert och tillgängligt för alla. Inspiratörer är Peter Hafmar, Autonomous drive strategist, NEVS och Suzanne Andersson, utvecklingsstrateg Trafikkontoret Göteborgs stad.