Cirkulära gallerior och återbruksbutiker är platser, fysiska eller digitala, som lyfter fram olika cirkulära koncept i form av exempelvis second hand, vintage, remake, reparationer, hyrtjänster, renoverad teknik och svinn- och resurssmarta produkter.
I Göteborg arbetar man med att skapa klimatsmarta evenemang och är främst bland hållbara destinationer enligt Global Destination Sustainability Movement. När Coldplay spelade på Ullevi i juni 2023 passade man på att testa ny teknik för att kartlägga transporter och bilresenärer söderifrån erbjöds gratis kollektivtrafik sista biten.
ReTuna i Eskilstuna är Sveriges första återbruksgalleria, där allt som säljs är återbrukat, återanvänt, ekologiskt eller hållbart producerat. Gallerian har blivit en internationell nyhet och besökts av dokumentärfilmare, journalister och nyfikna turister från jordens alla hörn.
I Skellefteå spelar besöksnäringen en viktig roll för platsens attraktivitet genom att erbjuda hållbara upplevelser för både invånare och besökare. Här går hållbarhet och utveckling hand i hand.
Aktörer från Eskilstuna, Borås, Göteborg och Östersund har medverkat i Greentopia som syftar till göra evenemang till motorer för klimatomställningen med inriktning på såväl arrangörer, leverantörer och besökare. Fokus ligger på Mat & Dryck, Transport och Textil där många verksamheter redan har anslutit sig till initiativet.
I turismarbetet i Gävle fokuseras transporter, avfall och inköp och man använder ett speciellt evenemangsplaneringsverktyg.
Kalmar har tagit fram en checklista för hållbara evenemang som inkluderar både ekologiska och sociala aspekter.
Två gånger varje år genomför Karlstad sin Second Hand-runda då flera butiker som helt eller delvis säljer second hand och antikt har öppet för att besökare ska ha möjlighet att upptäcka stadens stora och spännande utbud.