STOLT – Stockholm Local Transitions

Systemdemonstrator
för en utsläppsfri innerstad 2030

Mission: Effektiva och utsläppsfria transporter i ett levande och rättvist Stockholm 2030.

Stockholm arbetar mot ett mål om en utsläppsfri innerstad 2030 med en ambition om att skapa effektiva och utsläppsfria transporter i en levande och rättvis stad år 2030. Inom ramen för sin mission fungerar STOLT som en central plattform och ett kraftfullt verktyg för att främja stadens mål om en utsläppsfri innerstad till år 2030. Detta mål uppnås genom genomförandet av demonstrationer som individuellt och kollektivt syftar till att minska bilresande, elektrifiera transporter och arbetsfordon samt förbättra stadens miljöattraktivitet. STOLT utnyttjar införandet av Miljözon klass 3 och stadsmiljözon som strategiska möjlighetsfönster för att genomföra en omfattande transformation mot ett effektivt och utsläppsfritt transportsystem.

Utmaningar

Stora delar av staden har, likt många andra städer, anpassats utifrån bilen som norm. Trots att det sedan länge funnits mål och ambitioner om att förändra transportsystemet, finns det en stark inneboende tröghet som gör att utvecklingen de senaste åren snarare kan ses som inkrementell än radikal. Stora förändringar har ofta hindrats av en stark opinion från personer och verksamheter som gynnas av status quo. Systemdemonstratorn ska adressera utmaningar som är direkt kopplade till införandet av Miljözon klass 3 i Stockholm city och Stadsmiljözon i Gamla stan. 

Utmaningar kopplat till införandet av Miljözon klass 3 i city:

  • Polisen ansvarar för övervakningen, kommunen kan inte bötfälla utan bara informera och mäta.
  • Genomfartstrafik kan välja andra vägar, vilket kan hindra påskyndandet av omställningen.
  • Trafikkontoret har inte genomfört upphandlingar där de kravställt på elektrifierad
    entreprenad och vi har inte inför investerings- eller genomförandebeslut haft med detta som en aspekt när vi bedömer omfattning eller kostnad för olika projekt.

Utmaningar kopplat till införandet av Stadsmiljözon i Gamla stan:

  • Snabbt införande där en konsekvens var att flera parkeringsplatser togs bort – risk för låg acceptans.
  • Trafikkontoret har inte någon standardiserad metod för att bedöma om och i så fall hur kvaliteten för de som vistas på ytor som gjort om har förändrats.
  • GDPR gör det svårt att utveckla metoder för att göra vistelsemätningar på offentliga platser och torg, då de sensorer som skulle fungera för ändamålet bedöms för träffsäkra och även samlar in personuppgifter.
  • Trafiksituationen i Gamla stan är problematisk – det är trångt, transporter kommer inte fram och regleringen efterföljs inte.

Ekosystem av aktörer

STOLT genomförs i bred samverkan med näringsliv, akademi och civilsamhälle, där alla bidrar till och drar nytta av projektets omställningsinsatser inom reglering och policy, infrastruktur, fordon och logistik, samt affärsmodeller och beteenden. Aktörskonstellationen i STOLT är en kvadrupel helix som utgår från den offentliga aktören Stockholms stad, och kompletteras med innovations- och kunskapsaktörer, näringsliv och civilsamhälle.

  • De som utförStockholms stad, IVL, Lindholmen Science Park, ElectriCITY, TrainBrain, Spacescape, VTI, Edeva, Technolution, RISE
  • De som ska ställa om: Stockholms stad, Havi, Scania, Martin&Servera, Volvo, Remondis, Gamla stan i samverkan, Gamla stans företagarförening, Trafikverket
  • De som ska våga: Stockholms stad (politik, ledning) samt samtliga aktörer i “De som ska ställa om”
  • De som jobbar på: Stockholms stad
  • De som finns runtom: Andra städer, fastighetsägare i närliggande områden, medborgare och företag i Stockholm

Multidimensionell portfolio av åtgärder

STOLT omfattar flera demonstrationer i verklig miljö, inklusive införandet av miljözon klass 3 i Stockholm city och stadsmiljözon i Gamla stan. Dessa åtgärder förväntas markant minska luftföroreningar och bullernivåer samtidigt som de främjar elektrifiering av fordonsflottan och skapar mer attraktiva urbana miljöer.

Demonstrationerna i samband med att projektet startar är:

  • Införande och intressentdialog kopplat till Stadsmiljözon Gamla stan
  • Ramavtal för Fossilfria Transporter i Gamla stan
  • Införande och intressentdialog av Miljözon klass 3 i Stockholm city
  • Elektrifierad entreprenad
  • Slopat nattförbud och skalning off-peak i samband med införande av miljözon klass 3

STOLT har även en sk. Inkubator i vilken utvecklingsidéer som bedöms ha transformativ potential och bidra till övergripande mål har möjlighet att utvecklas och mogna. Där utvecklas för närvarande följande idéer 1) samlastningshubb och 2) sätt att stärka regelefterlevnad i miljözon klass 3.

Lokal testbädd

Genom sina demonstrationer och inkubator för utvecklingsidéer, såsom samlastningshubbar och metoder för att stärka regelefterlevnad, fungerar STOLT som en viktig testbädd för innovationer inom hållbar stadsutveckling. STOLT kommer fokusera sina åtgärder huvudsakligen inom två geografiska områden:

Miljözon klass 3 införs i Stockholm city enligt ny lagstiftning för första gången någonsin, planerat till den 31 december 2024. Endast helt elektrifierade, bränslecellsdrivna eller gasdrivna fordon får trafikera zonen. Området är centralt för både stadens invånare och turism med 20 000 arbetstagare, många butiker, restauranger och genererad godstrafik. Trots låg boendetäthet är trafiken intensiv, huvudsakligen genomfartstrafik, vilket leder till problem som låg luftkvalitet och höga bullernivåer, samt begränsade ytor för hållbara transportalternativ.

Stadsmiljözon i Gamla stan introducerades i Stockholms stad som en del av 2024 års budget och implementeras successivt från juni 2024. Syftet är att minska dominansen av bilar och parkeringar till förmån för ett livligt stadsliv och mötesplatser. Gamla stan, med sin historia och många invånare och arbetsplatser, är en populär destination som årligen besöks av miljoner människor. Åtgärder inkluderar att förbättra infrastruktur för gående, skapa fler vistelseytor och öka grönska och utrymme för uteserveringar vid platser som Mälartorget, kajerna och Kornhamnstorg, samt att minska antalet parkeringsplatser.

Lärande och uppskalning

STOLT genomförs med en flexibel metodik där varje kvartal (inkrement) planeras, utvärderas och justeras. Detta tillvägagångssätt möjliggör kontinuerligt lärande och flexibilitet för att anpassa sig till nya förutsättningar och insikter från genomförandet. Projektet är inriktat på att inte bara demonstrera teknologier och strategier utan också säkerställa deras uppskalningspotential. Detta görs genom systematisk portföljstyrning och samarbete med olika aktörer, inklusive offentliga, privata och civilsamhällesorganisationer.

Skapande av det nya normala

STOLT är inte bara en teknisk demonstration utan en modell för hur städer kan samarbeta över sektorsgränserna för att påskynda övergången mot hållbar stadsutveckling. Genom att implementera och sprida sina framgångsrika initiativ lämnar STOLT ett betydande arv av kunskap och verktyg för framtida stadstransformationer, både inom och utanför Stockholm.

Mission

Mission

Ekosystem av aktörer

Ekosystem av aktörer

Multidimensionell portfolio av insatser

Multidimensionell portfolio av insatser

Lokal testbädd

Lokal testbädd

Lärande och uppskalning

Lärande och uppskalning

Skapandet av det nya normala

Skapandet av det nya normala

Mer information

I systemdemonstratorn SnabbSam kommer Stockholms stad och dess partners att arbeta för en omfattande omställning av resvanor, ytanvändning och fordonsflotta i Stockholms innerstad. Detta som ett steg på vägen mot en utsläppsfri innerstad och ett klimatpositivt Stockholm 2030. I Snabbsam ska den miljözon som planeras i centrala Stockholm nyttjas både som motor och möjlighetsfönster i strävan mot ett transporteffektivt och utsläppsfritt transportsystem som på sikt sträcker sig långt utanför zonens gräns.

I SNABBSAM planeras en bred systemomställning inom områden som reglering och policy, infrastruktur, fordon och logistik, affärsmodeller, beteenden och kultur. Planeringsfasen skapar förutsättningar för systemdemonstration genom att: 1) skapa förståelse för systemet som ska ställas om, 2) skapa en insatsportfölj och etablera strukturer för orkestrering och portföljstyrning, samt 3) skapa mandat genom att mobilisera aktörer och perspektiv. Den portföljen av insatser kommer att demonstreras och bidra till en accelererad klimatomställning.

SNABBSAM koordineras av Stockholms stad och ett orkestreringsteam där IVL och Lindholmen Science Park ingår. Teamet ska utveckla en iterativ process vilket tillsammans med parterna implementeras inom fyra arbetspaket. Arbetspaketen fokuserar på (1) systemförståelse, (2) att utveckla portföljen och (3) skapa mandat och mobilisering, samt (4) möjliggöra lärande, metodutveckling, skalning och spridning. Resultaten blir en portfölj av insatser vilka kan snabbt genomföras i storskaliga demonstrationer.

  • Koordinator: Stockholms kommun – Stockholms stad Trafikkontoret
  • Sökt bidrag: 970 225 SEK
  • Startdatum: oktober 2023
  • Slutdatum: juni 2024
  • Typ av satsning: planeringsfas systemdemonstrator

Denna satsning är en del av Viable Cities och Vinnovas utlysning #12 Systemdemonstratorer för klimatneutrala städer, planeringsfas.

SNABB elektrifiering och omställning till utsläppsfria transporter i SAMverkan (Stockholm, Järfälla, Nacka)

Syftet med systemdemonstratorn SnabbSam är att accelerera elektrifieringen i Stockholmsregionen och bidra till att uppnå målet om en utsläppsfri innerstad i Stockholm 2030. Målet med Designfasen är att Stockholms stad, Järfälla och Nacka i samverkan ska ta fram en gemensam framtidsbild för elektrifieringen i regionen 2030, adressera de knäckfrågor och målkonflikter som behöver lösas och planera för aktörssamverkan och medborgainvolvering (kvadrupelhelix aktörssamverkan).

  • Koordinator: Stockholms kommun – Stockholms stad Trafikkontoret
  • Startdatum: 2022-08
  • Slutdatum: 2023-02
  • Typ av satsning: designfas systemdemonstrator

Denna satsning är en del av Viable Cities och Vinnovas utlysning #11 Systemdemonstratorer för klimatneutrala städer, designfas.