3-5 september i Göteborg kommer vi under Transition Lab Forum 16 fördjupa oss kring klimatsmart mobilitet.
I dagens städer reser vi på ett sätt som är ohållbart, genererar stora utsläpp och använder mycket mer resurser än vad planeten tål och detta skapar samtidigt ojämlika villkor för medborgare. För att kunna ställa om mobilitet och platser för en klimatneutral framtid behövs radikal implementering av befintliga och nya lösningar som kan skalas upp och skapa det nya normala. Under Transition Lab Forum 16 i Göteborg kommer vi fördjupa oss i framtidens platser och mobilitet som nyckelfråga i omställningen till Klimatneutrala städer 2030. Vi kommer bland annat ta del av insikter från nya storskaliga satsningar på systemdemonstratorer för klimatneutrala städer i Stockholm och i Lund med starkt fokus på mobilitet. Vi kommer även ta del av pågående innovationsarbete i flera stadsdelar i Göteborg med Green City Zone för att utveckla framtidens utsläppsfria transporter och mobilitet.
Vi utforskar också frågor som:
På vilket sätt kan stora företagsetableringar i kommuner fungera som hävstång för att accelerera omställningen till attraktiva hållbara platser med klimatneutral mobilitet?
Hur säkerställer vi att omställningen till klimatneutral mobilitet skapar mer rättvisa och inkluderande livsmiljöer för alla?
Hur kan vi snabba på omställningen genom nya sätt att styra och leda omställningen tillsammans på lokal, regional och nationell nivå?
Vilka smarta lösningar finns redan, som vi kan “glo och sno” för att skala upp och skapa det nya normala?
Vilka möjligheter öppnas när vi kopplar den byggda miljön till utvecklingen av framtidens mobilitet?
Under Transition Lab Forum 16 i Göteborg utforskar vi hur olika aktörer, som kommuner, kommunala bolag, andra offentliga organisationer, näringsliv, akademi, civilsamhälle och medborgare, kan mobilisera för snabbare klimatomställning. I Sverige och Europa mobiliserar många aktörer för klimatneutrala städer 2030. För att lyckas behöver vi testa, utvärdera, och lära oss av varandra. Vi hoppas att vi ses i Göteborg!
Värdar: Göteborgs Stad, Viable Cities och Drive Sweden
Programmet genomförs som en del av samarbetet mellan de strategiska innovationsprogrammen Viable Cities och Drive Sweden och även i samarbete med Göteborgs stad som står värd och är föregångare inom temat för eventet. Drive Sweden håller i anslutning till detta event sin årliga konferens Drive Sweden Forum i närliggande lokaler vilket innebär stora möjligheter till nätverkande mellan deltagare engagerade inom de båda programmen.
Vilka målgrupper riktar sig detta Transition Lab Forum till:
Lokal: Hallen, Lindholmens konferens
Under livesändningen Transition Lab Forum Live får vi under loppet av två timmar fördjupa och bredda vår kunskap om konferensen huvudtema. På scen deltar experter, forskare och andra sakkunniga. Vad görs idag inom temat, och hur kan vi ytterligare snabba på arbetet i omställningen till klimatneutrala städer?
Välkomna
Olga Kordas, programchef Viable Cities
Malin Andersson, programchef Drive Sweden
Karin Pleijel, miljökommunalråd, Göteborgs Stad
Inflygning till temat
Emma Hult, Shift Sweden
Helen Lindblom, nationell samordnare för klimat, Trafikverket
Marcus Jahnke, Avdelningschef Stadsmiljö, Miljöförvaltningen, Göteborgs stad, om Miljö- och klimatprogrammet
Malin Östblom, Miljöstrateg, Stadsmiljöförvaltningen, Göteborg Stad, om omställningen av Göteborgs transporter
Kristina Ebert, Planeringsledare demokrati Göteborg Stad, om Göteborgs medborgarråd
Bland talarna har vi bland annat;
Lena Smidfelt Rosqvist, VD och Forskningschef Trivector Traffic
Stephan Barthel, FAIRTRANS, om Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet
Jordi Peris, UPV (Tekniska universitetet i Valencia), om Bilfria Valencia
Mer info kommer.
Bland talarna har vi bland annat;
Adetoun Ayoade, Urbanivation om Parkyria
Fredrik Holm, IVL, om Tjänsteskjuts i Karlstad
Sandra Viktor, Linköpings kommun, om Gröna resplaner i Linköping
Elin Svanström, Eskilstuna kommun, om Eskilstunas godstransporter
Olga Kordas, programchef Viable Cities
Malin Andersson, programchef Drive Sweden
Karin Pleijel, miljökommunalråd, Göteborgs Stad
Under Transition Lab Forum Workshops kommer vi denna gång ha ett gemensamt pass 13:00-15:00, för att sedan efter fikat dela upp oss i olika workshopar och studiebesök.
Lokal: Hallen, Lindholmens konferens
Glo och sno är goda exempel på lokala insatser som inspirerar andra till replikering/spridning/uppskalning/utveckling av insatser för att accelerera den lokala omställningsresan. Under workshopens första timme kommer vi få en presentation av dessa goda exempel, för att under andra timmen få möjlighet att fördjupa oss inom två av dessa.
Framtidenkoncernen i Göteborg samlar Göteborgs allmännyttiga bostadsbolag, och är hyresvärd till var fjärde göteborgare. Vilka möjligheter vi har att resa på olika sätt i anslutning till där vi bor spelar stor roll för hur vi väljer att förflytta oss. Framtidenkoncernen har utvecklat en mobilitetsstrategi som syftar till att göra det enklare för sina hyresgäster att inte resa med (egen) bil, både genom att erbjuda hållbara alternativ och genom tillgång och prissättning av parkering.
Forskning visar på ett starkt samband mellan tillgång till parkering, bilägande och bilanvändning. Minskad parkering har potentialen att bidra till mer hållbara mobilitetsmönster. Göteborgs stad har i sin parkeringsreglering infört mobilitetsavtal med fastighetsägare för att reglera införandet av olika mobilitetsåtgärder. Det innebär att fastighetsägare kan få lov att bygga färre parkeringsplatser om de ingår avtal med kommunen om att istället erbjuda de boende andra sätt att resa på, tex tillgång till mobilitetspool, kollektivtrafikkort, lastcyklar mm.
Att dela fordon i bilpool är ett resurseffektivt sätt att ha tillgång till bil när man behöver. För fastighetsägaren innebär bilpool samtidigt att färre parkeringsplatser behövs för att täcka de boendes behov av bil. Bilpool är ofta en lösning i mobilitetsavtal, men det visar sig ofta att fordonen underutnyttjas och att boende inte tar chansen. Hur ska man då gå tillväga? Olof Holmgren, nu Sverigechef på KINTO, har jobbat med den frågan i 15 år. Lyssna på hans bästa tips för en bärkraftig bilpool!
Tjänsteskjuts syftar till att undersöka ekonomiska, miljömässiga och sociala konsekvenser av att kommunala tjänstebilar ersätts med transporttjänster som taxi och olika former av delad mobilitet, utförda med fordon som har hög miljöprestanda. Förstudien har som mål att leverera beslutsunderlag som kommuner kan använda för beslut om deltagande i ett följande pilotprojekt, alternativt för att utveckla en snarlik verksamhet på egen hand.
Läs mer om Tjänsteskjuts
Nordstan har tillsammans med Göteborgs Stad och Business Region Göteborg utvecklat Sveriges första Mobilitetshotell, där sex olika aktörer samverkar för att öka andelen gröna och utsläppsfria transporter i Göteborgs innerstad. Här erbjuds bland annat leveranser med cykel, batteribyten för elmopeder och service av cyklar och eldrivna mikrofordon. Dessutom finns ett obemannat mikrolager för hantverkare där de enkelt kan handla för att sedan ta sig ut till citykunderna med cykel. Mobilitetshotellet i Nordstan bidrar till Göteborgs gröna omställning.
Läs mer:
Inom pilotområde cykel har man testat och utvärderat enklare åtgärder för att öka cyklandet och nå målen i Göteborgs stads cykelprogram. Det handlar snarare om kostnadseffektiva, reversibla, åtgärder än om stora ombyggnationer, exempelvis om att i Majorna testa ta bort 170 parkeringsplatser längst en gata för att ge plats för cykel.
Med digital regelgivning, kodade trafikregler och geofence får kommuner ett aktivt och mycket effektivt verktyg att styra hastighet och tillträde i gaturummet. Göteborg använder metoden för att kontrollera bussars hastighet framför skolor och Stockholm för att få utsläppsfria nattleveranser till Gamla stan.
Med allt smartare fordon behöver väghållarmyndigheter utveckla sin digitala förmåga för att kunna vägleda och styra trafiken. Samtidigt ger det en enorm potential för t ex “smarta gator” som kan ändra användning utifrån tid på dygnet eller året och hastighetsreglering, båda enormt viktiga styrmedel för att minska utsläpp från transporter.
Läs mer: Framtidens trafikregler
Syftet med sommartorget är att skapa mötesplatser och grönska i staden, och kan tex handla om att testa att ta utrymme från bil (vägyta eller parkeringsplatser) för att skapa mervärden i det offentliga rummet. Det senaste tillskottet är Grönsakstorget – en vackert belägen parkeringsplats mitt i staden som görs om till sommartorg.
Mellan maj och september är Grönsakstorget ett sommartorg. Göteborgs stad fyller då torget med träd, sittplatser, lek, spel och mängder av blommor.
Läs mer: Sommar på Grönsakstorget
Under eftermiddagen får man möjlighet att välja en av flera parallella spår som äger rum i olika byggnader i närheten av Lindholmens konferens.
Lokal: Salis, RISE lokaler (grannhuset till Lindholmens konferens), Forskningsgången 2C, 417 56 Göteborg
Värd: Viable Cities
Under denna workshop skapar vi ett gemensamt lärande och delar erfarenheter kring arbetet med omställningen till klimatneutrala städer med fokus på att bygga lokala omställningsarenor. Ni som deltagare skapar den gemensamma agendan under facilitering av Vanja Östman, Viable Cities.
Lokal: Tesla, Lindholmens konferens
Värd: Framtidenkoncernen (Framtiden Byggutveckling, Familjebostäder i Göteborg, Bostadsbolaget, Poseidon, Gårdstensbostäder) & RISE
Varje fjärde göteborgare bor hos Framtidenkoncernen – Göteborgs stads allmännytta. Det som genomförs här har därför stor påverkan på tusentals göteborgares vardag och på utvecklingen för hela Göteborg. 2021 beslutade koncernen om en ny målbild för Framtidens mobilitet. Den innebär ett införande av mobilitetserbjudanden för hyresgästerna, att prissättningen av bilparkering ska förändras och en övergång göras till tillståndsparkering. Syftet är öka kundnöjdheten, främja ett hållbart resande och skapa förutsättningar för bostadsproduktion. Stora förändringar har redan skett, men en förändringsresa i denna storlek kantas såklart av utmaningar. RISE, som följeforskar implementeringen av målbilden, sätter utmaningarna i ett internationellt och nationellt perspektiv och under workshopen djupdyker vi i frågor som: Vilka (affärs)möjligheter skapas av att flytta fokus från egen bil till hållbara färdmedel och hur kan den här typen av satsningar genomföras i dystrare ekonomiska lägen? Vad krävs för att insatserna ska vara rättvisa och effektiva i särskilt utsatta områden? Hur kan parkeringsreformer koordineras mellan stadens olika organisationer samt mellan olika transportslag? Under workshopen får du även ta del av varför koncernen satsar på hållbart resande och konkreta exempel på vad som görs.
Lokal: Demostudion, våning två, samma byggnad som Lindholmens konferens
Värd: RISE
Med digital regelgivning, kodade trafikregler och geofence får kommuner ett aktivt och mycket effektivt verktyg att styra hastighet och tillträde i gaturummet. Göteborg använder metoden för att kontrollera bussars hastighet framför skolor och Stockholm för att få utsläppsfria nattleveranser till Gamla stan.
Med allt smartare fordon behöver väghållarmyndigheter utveckla sin digitala förmåga för att kunna vägleda och styra trafiken. Samtidigt ger det en enorm potential för t ex “smarta gator” som kan ändra användning utifrån tid på dygnet eller året och hastighetsreglering, båda enormt viktiga styrmedel för att minska utsläpp från transporter.
I workshopen får deltagarna djupdyka i hur tekniken fungerar, hur den kan användas för att få ut största möjliga nytta för samhället och på vilket sätt EU-direktiven ställer krav på kommunala väghållare. Inom Drive Sweden kommer ett nätverk att starta för att driva på denna kunskapsutvecklingen, workshopen har också till syfte att fånga kommuners behov och önskemål inför kommande arbete.
Samling: Stora ingången, Lindholmens konferens
Häng med oss ut i Göteborg! Tillsammans tar vi oss från konferensen för att på plats fördjupa oss kring Mobilitetshotellet i Nordstan, och Sommartorget på Grönsakstorget.
Mobilitetshotellet i Nordstan
Nordstan har tillsammans med Göteborgs Stad och Business Region Göteborg utvecklat Sveriges första Mobilitetshotell, där sex olika aktörer samverkar för att öka andelen gröna och utsläppsfria transporter i Göteborgs innerstad. Här erbjuds bland annat leveranser med cykel, batteribyten för elmopeder och service av cyklar och eldrivna mikrofordon. Dessutom finns ett obemannat mikrolager för hantverkare där de enkelt kan handla för att sedan ta sig ut till citykunderna med cykel. Mobilitetshotellet i Nordstan bidrar till Göteborgs gröna omställning.
Sommartorget på Grönsakstorget
Syftet med sommartorget är att skapa mötesplatser och grönska i staden, och kan tex handla om att testa att ta utrymme från bil (vägyta eller parkeringsplatser) för att skapa mervärden i det offentliga rummet. Det senaste tillskottet är Grönsakstorget – en vackert belägen parkeringsplats mitt i staden som görs om till sommartorg.
Mellan maj och september är Grönsakstorget ett sommartorg. Göteborgs stad fyller då torget med träd, sittplatser, lek, spel och mängder av blommor.
8:30-11:30 Du kan som deltagare välja en av följande.
Sista dagens workshops kommer innehålla fördjupande inslag. Du kan välja ett av flera spår. Spåren planeras att vara kring bland annat gröna stadszoner med utsläppsfria transporter, parkering som verktyg i klimatomställningen och en fördjupning i relation till Drive Sweden forum.
Mer info kommer.
Lokal: Visual Arena, nära Lindholmens konferens
Värdar: Viable Cities, BusinessRegionGöteborg, Stockholms stad, Lunds kommun, Energimyndigheten och Vinnova.
Vi vet att städerna behöver öka takten på omställningen. Många gånger vet vi också väl vad som behöver göras men fastnar i övergången mellan intressanta projekt och genomförda lösningar som lever vidare, sprids och förflyttar oss till det nya normala.
En systemdemonstrator är en insatsform som öppnar vägen för omfattande transformation och att skapa det “nya normala” genom att ta itu med djupa strukturella utmaningar inom ett avgränsat system, exempelvis genom att i praktiken illustrera hur en en stadsdel kan se ut, kännas och fungera annorlunda.
Under denna förmiddag kommer vi tillsammans fördjupa oss i arbetet med systemdemonstratorerna i Lund och Stockholm som sätter särskilt fokus på transporter och mobilitet. Vi kommer även ta del av pågående innovationsarbete i Göteborg inom initiativet Gothenburg Green City Zone. Målet med workshopen är att tillsammans öka vår förmåga att facilitera omställning i våra städer.
Lokal: Tesla, Lindholmens konferens
Värdar: Viable Cities, Mariestad och Volvo
Mariestad står inför en stor omvandling i och med flera stora etableringar av Volvo, Metsä och Kriminalvården. I och med detta finns stor potential att utveckla staden och få invånare att börja med nya vanor. Nya aktörer och nya Mariestadare kan vara en drivkraft för förändring även hos den befintliga befolkningen.
På workshopen kommer vi att utforska hur stora etableringar kan vara katalysatorer för omställning, inom bland annat mobilitet. Workshopen kommer att ta upp konkreta exempel och verktyg för att åstadkomma detta, tex gröna resplaner, former för samverkan och beteendeförändring.
Vi kommer utgå från skiften i hur vi kan tänka och jobba med den byggda miljön i relation till mobilitet för att:
→ skapa nya värden genom cirkulära affärsmodeller i byggande och förvaltning
→ skapa konkurrenskraftiga alternativ till enskilt bilresande.
→ att integrera byggd miljö och mobilitet till ett system
Under workshopen kommer vi arbeta med Mariestad som case, och det kommer även tas upp exempel från Skellefteå, Borlänge och Linköping.
Lokal: Kelvin, Lindholmens konferens
Värdar: Urbanivation AB, Viable Cities, Drive Sweden
Målgrupp: Strateger och andra som jobbar med parkeringsfrågor i kommuner och hos fastighetsägare.
För att minska CO2-utsläpp i nyproduktion och transporter behöver ett bättre nyttjande av Sveriges idag 25 miljoner p-platser. Färre nya p-garage eller parkeringshus behöver byggas och ytan kan istället användas till bostäder eller samhällsservice.
Under denna workshop kommer vi arbeta med verktyget Parkyria, som är ett stöd för att ta fram konkreta lösningar för att minska CO2 och transporter redan i samhällsplaneringens tidiga skeden.
Vi kommer arbeta med hur vi kan få konsumenten att välja mer hållbara transportalternativ, hur vi kan minska kostnaderna för nyproducerade bostäder och skapa nya möjligheter till delningsekonomi för kommuner och fastighetsägare.
Lokal: Hallen, Lindholmens konferens
Deltagande på Drive Sweden Forum.
9:00-10:00
Träffa och mingla med utställare i foajén utanför Hallen
10:00-11:30 Seminarium
Programmet kommer bland annat ta upp:
Mer info om programmet kommer. Du anmäler dig till förmiddagen på Drive Sweden Forum via din anmälan till Transition Lab Forum. I augusti kommer det skickas ut ett mail där du får välja spår.
Vill du stanna på Drive Sweden Forum även efter lunch så anmäler du dig på denna länk.
Scandic Europa ligger precis vid centralstationen. Därifrån till Lindholmen, där det mesta av programmet kommer äga rum, är det ca 10 minuters promenad eller 5 min med spårvagn till Stenpiren och sedan 5 min över älven med elfärjan som är gratis. Scandic Europa är miljömärkt med Svanen. Scandic Europa | Hotell i Göteborg | Scandic Hotels
Scandic Crown ligger precis vid centralstationen. Därifrån till Lindholmen, där det mesta av programmet kommer äga rum, är det ca 10 minuters promenad eller 5 min med spårvagn till Stenpiren och sedan 5 min över älven med elfärjan som är gratis. Scandic Crown är miljömärkt med Svanen.
Scandic Crown | Hotel in Gothenburg | Scandic Hotels
Comfort Hotel Göteborg ligger vid Stenpiren. Därifrån till Lindholmen, där det mesta av programmet kommer äga rum, är det 5 min över älven med elfärjan som är gratis. Comfort Hotel omfattas av Strawberrys hålbarhetsarbete och i deras Sustainability rating har hotellet 8,3 av 10 i betyg.
Prisvärt hotell mitt i Göteborg | Comfort Hotel Göteborg | Strawberry
Clarion Hotel The Pier ligger på Lindholmen, där det mesta av programmet kommer äga rum. Hotellet omfattas av Strawberrys hållbarhetsarbete och i deras Sustainability rating har hotellet 8,9 av 10 i betyg.
https://www.strawberry.se/hotell/sverige/goteborg/clarion-hotel-the-pier/
Radisson Blue Riverside Hotel ligger precis intill Lindholmen Science Park, där det mesta av programmet kommer äga rum. Hotellet är miljömärkt med Green Key.
Hotels in Gothenburg, Lindholmen | Radisson Blu Gothenburg Riverside (radissonhotels.com)
Obs. Dagarna är uppdelade i olika målgrupper. Du ser dagarna som är tillgänglig för dig när du anmäler dig. De flesta aktiviteter dag 2 och 3 är tillgänglig för alla.
Var: YesBox, Väverigatan 4, 415 11 Göteborg
Passet är för processledare* och Myndigheternas innovationsteam.
Arena Klimatkontrakt används för att bygga relationer och utveckla process/gränssnitt mellan städer och myndigheter i processen kring klimatkontrakt 2030. Den är en återkommande mötesplats mellan städer, myndigheter och Viable Cities för samverkan kring klimatkontrakt.
Vid Arena Klimatkontrakt i Göteborg fokuserar vi på den senaste versionen av Klimatkontrakt 2030 (2024 års version) och dess koppling till styrning, ledning, samt förankrings- och beslutsprocesser. Vi bygger vidare på insikterna från tidigare evenemang i Östersund och Örebro, med starkt fokus på dialog, samtal och peer-to-peer-utbyte mellan städer och myndigheter.
Var: Nära YesBox, Rollin Bistros Backyard: Street Food & Good Vibes!
Väverigatan 5 Göteborg
Var: Vi träffas vid stora ingången, Lindholmen konferens, för att sedan genomföra timmen som en promenad
Värd: Göteborgs Stad
Arbetet för en ökad takt i klimatomställningen pågår för fullt i de 23 städerna och nu planeras för nästa fas i arbetet. Timmen syftar till att lära mer om varandras arbete i de 23 städerna, utbyta erfarenheter och planer framåt. Timmen riktar sig till städernas processledare och andra centrala funktioner som har överblick över kommunens klimatarbete med koppling till Klimatneutrala städer 2030.
Var: Hallen, Lindholmen konferens, Lindholmspiren 5, 417 56 Göteborg
Detta är den öppna delen av Transition Lab Forum, där man kan delta både fysiskt och digitalt. Mer information om livesändningen hittar hu här.
Var: Lindholmen konferens, Lindholmspiren 5, 417 56 Göteborg
Var: OLIKA PLATSER i/nära Lindholmen konferens
13:00-15:00 Hallen - Gemensamt pass: Glo och sno: Mobilitetsomställning i praktiken (mer info finns till vänster).
15:00-15:30 Fika
15:30-17:30 Parallella workshops med olika spår att välja. Spåren väljer du efter anmälan. Mer information finns i brödtexten på den här sidan.
Var: Lindholmen konferens, Lindholmspiren 5, 417 56 Göteborg
Var: OLIKA PLATSER i/nära Lindholmens konferens. Se plats för aktuell workshop i brödtexten på denna sida.
Parallella workshops med olika spår att välja. Spåren väljer du efter anmälan. Mer information kommer finnas här på sidan.
Var: Lindholmen konferens, Lindholmspiren 5, 417 56 Göteborg
Gemensam lunch tillsammans med aktörer från Drive Sweden Forum
Du anmäler dig till Drive Swedens Forum genom att klicka på programpunktens titel i blått ovan. Det kommer finnas flera möjligheter att kombinera hela eller delar av de två programmen för dagen, bland annat genom att under förmiddagens Maker Space Workshops delta på Drive Swedens Forum, eller att delta på Drive Sweden Forum från lunch och framåt.
Här finns en karta med de platser vi kommer vara på. Alla platser är ungefärliga, klicka på platsen för länk till Google Maps och vägbeskrivning.
Lindholmen Konferens
(Google Maps)
RISE Research Institutes of Sweden
(Google Maps)
YESBOX och Rollin Bistros Backyard
(YESBOX Google Maps)
(Rollin Bistros Google Maps)
Göteborgs Centralstation
(Google Maps)
Hitta runt på Lindholmen Conference Center. Notera att Demostudion ligger på våning två, övriga lokaler är på entréplan. RISE lokal (för Öppet lärande) ligger en bit bort i grannbyggnaden.
Lindholmen Konferens
Under Transition Lab Forum 15 i Örebro fördjupa oss kring rättvis energiomställning. När vi fokuserar på att få på plats nya tekniska system och effektivisera energianvändningen behöver vi samtidigt beakta hur det påverkar människors ekonomiska och sociala situationer och livsmiljöer.
Under Transition Lab Forum 14 i Östersund fördjupade vi oss i hur vi kan integrera platser, besök och evenemang i utvecklingen av klimatneutrala städer och samhällen. Platser som är inkluderande, attraktiva och konkurrenskraftiga och som bidrar till ett gott liv för alla inom planetens gränser.
Under Transition Lab Forum 13 i Kristianstad fördjupade vi oss i hur klimatanpassning och klimatomställning kan integreras i utvecklingen av ett hållbart livsmedelssystem, som är mer resilient, med ökad konkurrenskraft och som bidrar till ett gott liv för alla inom planetens gränser.
Hur vi transporterar oss själva och varor är en av de största utmaningarna för att nå klimatneutralitet. På Transition Lab Forum 12 i Stockholm gjorde vi ett djupdyk i framtidens mobilitet som nyckelfråga för omställning till klimatneutrala och hållbara städer till år 2030.
Samhällsbyggande och växande städer kräver stora mängder resurser. Hur vi använder resurser är därför av stor vikt för möjligheten att hålla nere klimatpåverkan. På Tranistion Lab Forum 11 i Växjö sätter vi fokus på hur vi kan använda våra resurser på ett effektivt och hållbart sätt, till exempel hur återbruk kan få ett större utrymme vid nybyggnation och renovering. Vi berör ämnen som innovationsupphandlingar och markanvisningstävlingar, hur det kan användas för att göra den byggda miljön mer klimatsmart.
Det händer mycket inom energiområdet nu som får stora konsekvenser för städernas arbete med att bli klimatneutrala, i en orolig omvärld. Samordnade och modiga investeringar behöver göras och klimatinvesteringsplaner får ökad betydelse. Energibesparing, effektiv elektrifiering och snabbare införande av förnybar energi är några saker vi fördjupade oss i på Transition Lab Forum 10 i Uppsala.
Under Transition Lab Forum 9 i Helsingborg träffades en rad nyckelaktörer som på olika sätt arbetar med frågan klimatsmart mobilitet. Det handlade bland annat om mobiltetshubbar och delad mobilitet; helt enkelt: Hur klarar vi våra vardagsresor utan egen bil? Vi fick också en inblick i värdstaden Helsingborgs arbete med klimatomställningen. Evenemanget arrangerades tillsammans med Drive Sweden under H22.
Under Transition Lab Forum 8 i Skellefteå fick vi ta del av erfarenheter från Skellefteå som en del i omställningen i norra Sverige, och vi utforskade några nyckelfrågor i omställningsprocessen och Klimatkontrakt 2030 – flernivåstyrning, hållbart byggande, affärsstrategier för hållbarhet och medborgarengagemang. Kraften i omställningen i norr är ett gyllene tillfälle att nyttja för att snabba på klimatomställningen i hela Sverige och i omvärlden.
Viable Cities mission är klimatneutrala och hållbara städer till år 2030. Drive Swedens vision är att skapa hållbara och säkra mobilitetssystem för människor och gods som är tillgängliga för alla. Nu har vi inlett ett samarbete för att med gemensamma krafter skynda på klimatomställningen: Klimatsmart mobilitet 2030. Under vårt första gemensamma event som utforskade vi omställningen till klimatneutral mobilitet i städer med hjälp av internationella utblickar, paneldiskussioner och inspirerande exempel.
Inom Viable Cities arbetar nio städer med att ta fram klimatinvesteringsplaner som ska mobilisera omställningskapital, både från kommuner och från andra aktörer, för att göra städer klimatneutrala till 2030. Under Transition Lab Forum 5 utforskade vi hur kort- och långsiktiga investeringar för klimatomställning kan skapa såväl affärsmöjligheter som en mer hållbar stad. Forskningen visar att klimatinvesteringar kan generera stora vinster, både direkta ekonomiska vinster och mervärden som arbetstillfällen, renare luft och bättre hälsa.
Transition Lab Forum 3 handlade om hur hållbara samhällen kan formas av alla tillsammans, utifrån ett konkret, praktiskt perspektiv med inspiration och goda exempel, både för att engagera invånare och för att utforma lokala klimatkontrakt. Dag 1 koncentrerade vi oss på olika vägar till medborgarengagemang, och dag 2 fokuserade vi på finansieringen av klimatomställningen och hur medborgarna engageras i den.
Copyright © 2024 Viable Cities | Webbplatspolicy | Tillgänglighet