Viable Cities Logo

Etikett Förändringskommunikation

Östersund 2030 – ett gott liv inom planetens gränser

Film från Östersund, framtagen för European Viable Cities Day! I filmen pratar Niklar Daoson (S), kommunstyrelsens ordförande, och Caroline Hildahl, processledare för Klimatneutrala Östersund 2030, om vad ett gott liv inom planetens gränser innebär för just Östersund samt hur kommunen arbetat under året för att uppnå klimatneutralitet, med exempel från byggsektorn och lösningar som finns där.

Att leva i Kristianstad 2030

För att beskriva framtiden kombinerar metoden om visionsresan robust forskning om beteendepsykologi med nya rön kring hållbara livsstilar och urgammal kunskap om hur berättelser ska struktureras för att beröra sin publik. Metoden består av ett antal processer som utgår från städernas klimatmål och som resulterar i en berättelse om hur det är att leva klimatneutralt under en dag i den aktuella staden. Målet är att politiker och tjänstemän ska förstå att det är fullt möjligt att kombinera hög livskvalitet med låga utsläpp redan idag, och ge dem insikten om att deras roll handlar om att underlätta för fler att leva hållbart på olika sätt. Kristianstad har tagit fram en visionsresa om hur det är att leva i ett klimatneutralt Kristianstad 2030.

Storytelling to save the planet

Storytelling has become a popular tool for sustainability transformations, leading to a rise in self-identified storytellers. As it is fast-spreading and has explicit change purposes, it is important to clarify assumptions about knowledge, power and change. This article analyses how storytellers describe their work, exposing the varied assumptions about knowledge and power underlying different approaches to storytelling for sustainability. The findings raise critical questions to assess the legitimacy of these applications.

#6: Så kraftsamlar Lund sin hållbarhetskommunikation

Viable Cities Klimatfrukost
För att ställa om till klimatneutrala och hållbara städer behöver vi kommunicera med medborgare, näringsliv och många andra intressenter. Kommunikatörer finns ofta placerade både centralt i kommunerna och ute i förvaltningar samt kommunala bolag. För att skapa mer kraft i kommunikationsinsatserna har Lunds kommun formulerat en strategi för att samordna hållbarhetskommunikationen över alla förvaltningar.