Ska kommunala bostadsbolag bekymra sig om transport och mobilitet? Ja, säger de kommunala bostadsbolagen i Göteborg. För att skapa bostäder till rimligt pris behöver markanvändningen ses över, till exempel tar bilparkeringar mycket utrymme. Nu gör Framtidskoncernen det enklare för sina hyresgäster att resa utan egen bil.
I Göteborg har de kommunala bostadsbolagen, Framtidenkoncernen, gått samman kring en gemensam målbild: att göra allt som krävs för att hyresgästerna ska kunna ta sig runt i staden på ett hållbart sätt. Med sina 76 000 lägenheter och 40 000 parkeringsplatser är de Sveriges största allmännytta och når var fjärde göteborgare. Det ger dem en stor möjlighet att skapa förändring av hyresgästernas resvanor.
Efter ett omfattande förarbete formulerade koncernen 2021 en målbild för framtidens mobilitet. Denna målbild innebär att ett attraktivt och effektivt mobilitetserbjudande för deras hyresgäster ska vara fullt utvecklat till 2030. För att nå detta mål arbetar de med en rad strategiska insatser, som samnyttjande av parkeringsytor, prissättning på parkering och utveckling av olika mobilitetstjänster. Syftet är att få mer nöjda hyresgäster, att främja ett hållbart resande och att skapa nya förutsättningar för bostadsproduktion genom att kunna bygga på outnyttjade parkeringar i stället för på grönytor.
Det senaste året har koncernen börjat arbeta mer konkret med att realisera strategin. Anna Zajc är verksamhetsutvecklare på Poseidon, som är med i Framtidenkoncernen.
– Stora förändringar har redan skett, vi har kommit en bit på vägen med att anpassa bilparkeringen efter målbilden. Vi förändrar våra parkeringsavgifter till marknadsmässiga priser, går över till tillståndsparkering och installerar laddmöjligheter för elbil, säger hon.
Samtidigt främjar de cyklandet genom till exempel förbättrade cykelrum och fler cykelpumpar i gatumiljön. De utforskar också möjligheten att hämta ut paket utan egenägd bil. Koncernen arbetar både med piloter, där de behöver testa innan de skalar upp, och relativt enkla insatser där de kan köra i gång direkt.
Enligt Karin Hagberg, hållbarhetsansvarig på Familjebostäder, är det en stor utmaning att förändringsresan spänner över lång tid.
– Nu sker mycket av arbetet på projektbasis men siktet är inställt på att det här ska bli en integrerad del av vår verksamhet. Det kräver en omställning i hur vi arbetar idag, men också ett perspektivskifte från fokus på bilparkering som det självklara bostadskomplementet, till att fokusera mer på andra förutsättningar för att kunna förflytta sig i staden. Något som också kommer gynna fler hyresgäster då majoriteten inte använder bil, förklarar Karin Hagberg.
En annan utmaning för koncernen är att samtidigt följa och bidra till en förändring av de krav på ersättningsparkering som finns vid bostadsbyggande i dag. Kraven grundar sig på dagens behov, inte det framtida, och det ger en risk att man investerar i dyra parkeringsanläggningar som sedan står tomma.
Men i slutändan handlar mobilitetsstrategin om att bygga bostäder till rimliga kostnader och att få nöjda hyresgäster.
– För att bygga bostäder till rimliga kostnader behövs hållbart resande och effektiv användning av parkering. Sedan är det också en förutsättning för en hållbar omställning och bidrar till Göteborg Stads klimatmål, säger Joa Ivarsson, hållbarhetsansvarig på Framtiden Byggutveckling.
– Vi vet också att Göteborg väntas ha en hög inflyttning framåt och den infrastruktur vi har idag klarar inte fler bilar, så en viktig aspekt är just att skapa förutsättningar för ett liv utan egenägd bil.
Så vad tycker då de boende om förändringarna?
– Att höja parkeringsavgifterna till marknadsmässiga priser, så att bilparkeringen bekostas av de som faktiskt kör bil och inte subventioneras, väcker såklart reaktioner. På samma gång möts vi av positiva reaktioner när laddstolpar sätts upp, när hyresgäster får möjlighet att hyra en egen cykelparkering och när vi rustar upp cykelrum, säger Anna Zajc.
– Vi är bara i början av implementeringen så vi ser fram emot att följa kundnöjdheten och hela tiden försöka pricka så rätt som möjligt.
Vad har ni för tips till andra bostadsbolag som arbetar med hållbar mobilitet?
– Förankring är avgörande. Involvera förvaltningen tidigt och lyssna på vad de tror hyresgästerna skulle vilja se för förändringar. Att ha en tydlig långsiktig målbild hjälper att kommunicera visionen både internt och externt, berättar Karin Hagberg.
– Många bostadsbolag jobbar med mobilitetsfrågan i nyproduktion. Genom att också satsa på det befintliga beståndet skapar vi goda förutsättningar för att kunna nyttja parkeringar till bostadsproduktion och bidra till klimatmålen på riktigt.
– Det är också viktigt att förstå nuläget noggrant, inklusive hyresgästernas resvanor och områdets förutsättningar, för att implementera rätt åtgärder på rätt plats, avslutar Karin.
Karin Hagberg, hållbarhetsansvarig Familjebostäder, karin.hagberg@familjebostader.se
Anna Zajc, verksamhetsutvecklare Poseidon, anna.zajc@poseidon.goteborg.se
Joa Ivarsson, hållbarhetsansvarig Framtiden Byggutveckling, joa.ivarsson@framtiden.se
Copyright © 2024 Viable Cities | Webbplatspolicy | Tillgänglighet