Syftet med projektet är att testa och utvärdera enklare åtgärder för att öka cyklandet och nå målen i Göteborgs Stads cykelprogram. Detta ska göras med kostnadseffektiva åtgärder, snarare än stora ombyggnationer. I Majorna testar man tex att ta bort 170 p-platser längs en gata för att ge plats för cykel, vilket både kommer att göra det attraktivare att cykla samtidigt som attraktiviteten för bil minskar.
Sedan 2022 pågår ett projekt som heter Pilotområde Cykel i Göteborgs Stad som handlar om att med enkla medel förbättra för cyklister i två pilotområden, Backa och Majorna. En del av projektet är att göra en ny typ av enklare cykelbana längs Såggatan genom att spika kantstöd. Tekniken har använts tidigare, men oftast inom kortare ombyggnationer. Kan det göras lösningar med enkla tekniker som ändå ligger i minst tre år? Vilka utmaningar innebär det? Hur fungerar detta med kommunens strikta rutiner vid nybyggnation?
Satsningen ger ett finmaskigare cykelnät vilket är en jätteviktig aspekt enligt studier för att öka cyklingen. Hinder i utformning och tillgänglighet samt trafiksäkerhetsfrågor vid enkla åtgärder. Stora kommunikationsinsatser behövdes då opinion mot att ta bort parkeringar alltid är stark.
Joakim Bjerhem Jonsson, Stadens användning, Trafikkontoret, joakim.bjerhem.jonsson@stadsmiljo.goteborg.se
Copyright © 2024 Viable Cities | Webbplatspolicy | Tillgänglighet